
Kristina Loncar
Danløn, Content creatorSkærpede regler for nulindberetning i 2019
Den første januar 2019 skærper Skattestyrelsen reglerne for, hvornår nulindberetning kan ske. Førhen kunne du gøre det løbende. Nu hedder kravet, at indberetningen skal ske hver måned.

De skærpede regler fra Skattestyrelsen medfører blandt andet et krav om, at alle virksomheder skal foretage en indberetning hver måned, uanset om der er tale om 0 eller reelle data.
Men bare rolig. Der er ingen grund til bekymring, for vi har funktionaliteten i Danløn, der understøtter dette krav.
Hvad er nulindberetning?
Når du er registreret som arbejdsgiver, der udbetaler løn til medarbejdere, er det vigtigt, at du informerer Skattestyrelsen, hvis du eksempelvis har en måned, hvor du ikke udbetaler løn til nogle af dem.
Det er også kendt som en nulindberetning, idet der ikke bliver indberettet hverken A-skat eller AM-bidrag til eIndkomst for din virksomhed i den pågældende måned.
Som med de fleste andre regler, følger også et bødegrundlag, hvis de bliver overtrådt. Det er også tilfældet her.
Hvis du ikke nulindberetter til Skattestyrelsen, kan du regne med at få tilsendt et gebyr på 850 kroner. Vi viser dig, hvordan den automatiske nulindberetning fungerer her.
Automatisk nulindberetning med Danløn, hvis du ikke laver løn
Du skal nulindberette i de måneder, hvor du ikke udbetaler løn, men før du kan komme videre i indberetningsprocessen, kræver det, at din virksomhed er oprettet hos Skattestyrelsen som "Mindre privat virksomhed".
Nulindberetningen er automatisk aktiveret i Danløn. Hvis du ønsker at gøre det manuelt, skal du klikke på menupunktet 'Indberetninger', 'Nulindberetning' og fjerne fluebenet udfor 'Automatisk nulindberetning'.
Fristen for nulindberetning er for mindre private virksomheder den 9. i måneden efter den måned som nulindberetningen vedrører.
For større private virksomheder, hvor skatten betales den sidste dag i måneden, er fristen på månedens sidste bankdag.
Kommer du ved en fejl til at sende en nulindberetning i en måned, hvor du udbetaler løn, skal du ikke være nervøs. Skattestyrelsen ser bort fra nulindberetningen.
Se her, hvis du vil vide, hvordan du opretter din virksomhed i Danløn.
Tags:
Relaterede indlæg

Her er satserne for 2025
2025 er lige rundt om hjørnet, og et nyt år er altid lig med nye satser. Få det store overblik over satserne for 2025 her.

Ulrik Stavnsbjerg Offersen
Content Specialist
Det bliver nemt med NemKonto
Som Danløn-kunde kan du nu vælge NemKonto, når du udbetaler løn til dine medarbejdere. Det betyder, at lønnen altid finder vej til den rigtige konto, uanset om medarbejderen har fået nyt kontonummer siden sidste lønudbetaling. Nemmere bliver det ikke.

Susanna Christina Møller
Content Creator
Automatisk udbetaling af ferietillæg i Danløn
I Danløn bliver ferietillægget til dine funktionærer nu udbetalt helt automatisk i maj og august. Og samtidig bliver det skyldige ferietillæg automatisk udregnet og udbetalt på den sidste lønseddel, når en medarbejder fratræder.

Susanna Christina Møller
Marketing Project Manager
12 spørgsmål og svar om afskaffelsen af store bededag
Store bededag som helligdag er afskaffet fra den 1. januar 2024 og er nu en helt almindelig arbejdsdag. Det betyder, at den løn, som dine medarbejdere tjener den dag er præcis den samme som på alle andre almindelige arbejdsdage.
