Sådan afslutter du lønåret 2024 i Danløn

I december er det vigtigt at afslutte lønåret korrekt. Her får du en tjekliste med 11 gode tips, så du kommer godt rundt om det hele og får afsluttet 2024 helt efter bogen.

1. Lav lønnen i god tid

I år er den sidste dispositionsdag mandag den 30. december.

Det betyder, at du skal godkende sidste lønafregning i 2024 inden fredag den 27. december kl. 10.

Har du slået automatisk godkendelse af løn til?

Så vil lønnen blive godkendt automatisk den 26. december kl. 10, hvorfor du skal have foretaget de sidste rettelser inden da.

Husk, at dispositionsdatoen for december-lønnen skal være i december, for at AM-indkomsten tilhører indkomståret 2024.

Hvis lønperioden er december 2024, men dispositionsdatoen først ligger i januar 2025, vil ferieoptjeningen tilhøre december, mens AM-indkomsten vil tilhøre januar og indkomståret 2025.

Det er vigtigt at afregne skattefrie kilometerpenge for 2024 inden årsskiftet. Hvis satserne er lavere i 2025, vil en afregning efter årsskiftet spærre for udbetaling til 2024-satsen, og de kørte kilometer vil indgå i 2024-regnskabet med en højere sats for de første 20.000 kilometer.

2. Kontrollér SH- og fritvalgsopsparing

Har du medarbejdere med SH- og/eller fritvalgsopsparing?

I de fleste overenskomster skal resterende SH-opsparing udbetales med årets sidste løn. Du bør derfor tjekke, om det også gælder for dine medarbejdere.

Hvis du ikke afregner SH-saldoen i 2024, vil den automatisk følge med over i 2025.

Du kan på kontrollisten se, om du har én eller flere inaktive medarbejdere med en uafregnet SH-saldo, hvis du markerer feltet 'Udbetal SH-saldo' under ’Lønafregning’ og ’Næste lønafregning’.

Husk, at du skal aktivere de inaktive medarbejdere, så de kan få afregnet deres SH-saldo.

3. Udskriv og tjek alle kladdelønsedler

Det er vigtigt at tjekke, at alt i lønberegningen ser ud, som det skal for december måneds lønkørsel.

Det kan være en god idé at åbne alle lønsedler for december i kladdeversion. Så kan du kigge det hele igennem i fred og ro og sikre dig, at alt er, som det skal være.

Du finder kladdelønsedlerne under ’Lønafregning’, ’Næste lønafregning', 'Udskrifter' og ’Lønsedler’.

4. Afstemning

Inden du godkender årets sidste løn, bør du afstemme alle beløb, der er registreret i Danløn. Det gælder især de beløb, der er blevet indberettet på skat.dk som AM-indkomst, A-skat og ATP.

Den nemmeste måde at gøre det på er at gå til ’Løn’, 'Afstemning ', ’eIndkomst’.

Her vælger du nemt en fra- og til- periode og kan nu se alle de beløb, der er blevet indberettet til eIndkomst.

Hvis du herefter klikker ’Vis Excel’, får du en rapport, der fuldstændig matcher den rapport, som du kan hente for den samme periode i eIndkomst.

På den måde kan du nemt sammenholde de to rapporter og finde de eventuelle fejl.

Samtidig er det vigtigt, at du foretager en afstemning af tallene i dit regnskabssystem. 

Hvis du finder en fejl, skal du rette den, inden du godkender december-lønnen for 2024.

Vær opmærksom på at hvis du har foretaget rettelser direkte i eIndkomst, bliver de ikke vist i Danløn.

5. Godkend årets sidste lønafregninger

Så til et af de vigtigste punkter på listen – godkendelse. Når du har sikret dig, at det hele ser ud, som det skal, skal du godkende årets sidste lønafregning.

6. Kontrollér indberetningerne

Kontrollér alle indberetninger til eIndkomst. Det gør du under ’Løn’, 'Indberetninger' og 'eIndkomst'.

Hvis der er helt eller delvist afviste indberetninger, er det vigtigt, at du får undersøgt fejlen og indberettet eventuelt afviste beløb manuelt til eIndkomst.

7. Hvis du opdager fejl, efter du har godkendt lønnen for december

Hvis du finder en fejl, skal du lave en tilbageførsel af den forkerte lønseddel og derefter en ny korrekt lønseddel – begge dele med december som lønperiode og en dispositionsdato i december.

Vi har skrevet en udførlig guide, der hjælper dig med at tilbageføre en forkert lønafregning. Den finder du ved at logge ind i Danløn, klikke på ’Hjælp’ i øverste, højre hjørne og søge på ’Tilbagefør’.

Når du har tilbageført den forkerte lønafregning for december 2024, er du klar til at lave den korrekte lønafregning for medarbejderen. Her er det vigtigt at huske på, at dispositionsdato og lønperiode skal ligge i december 2024, hvis rettelsen skal gælde herfor.

Sidste frist for rettelser og godkendelse af løn for samtlige måneder i indkomståret 2024 er den 15. januar 2025. Herefter er det ikke længere muligt at indberette til eIndkomst for 2024. Hvis du efter den 15. januar alligevel skal rette noget, skal du gøre det manuelt hos eIndkomst.

8. Overførsel af ferie

Har nogle af dine medarbejdere restferie?

Som hovedregel kan kun 5. ferieuge overføres til det nye år - og kun, hvis du som arbejdsgiver laver en skriftlig aftale med medarbejderen om overførsel af feriedagene. Aftalen skal senest være på plads den 31. december 2024.

Hvis 5. ferieuge hverken er blevet afholdt eller overført, skal feriepengene manuelt udbetales. Vi har skrevet en udførlig guide, der hjælper dig med både at overføre og udbetale feriedage. Den finder du ved at logge ind i Danløn, klikke på ’Hjælp’ i øverste, højre hjørne og søge på ’Overfør ferie’.

9. Nye skattekort

Danløn har modtaget de nye eSkattekort for 2025 i november måned og lagt dem ind under de relevante medarbejdere.

Du bør dobbelttjekke, at alle medarbejdere står med det korrekte skattekort, inden du afregner den første løn i 2025. Kend forskel på hovedkort, frikort eller bikort.

Det er medarbejderens ansvar at give dig besked om, hvorvidt der skal bruges hovedkort eller bikort. Hvis medarbejderen har forskudsregistreret sig med frikort, kan du kun modtage og bruge det. Medarbejderen skal ændre i sin forskudsregistrering på skat.dk, hvis han eller hun i stedet ønsker at bruge hovedkort eller bikort.

Hvis der står 'Intet skattekort' på en af dine medarbejdere, betyder det, at han eller hun ikke har lavet sin forskudsopgørelse endnu. I så fald vil han eller hun blive trukket 55% i skat uden fradrag for lønnen i 2025.

Du finder de enkelte skattekort under 'Medarbejder' og 'Skattekort' for de medarbejdere, som du har lønafregnet i løbet af 2024. Det er også her, du kan rekvirere en anden type skattekort for medarbejderen.

Under 'Virksomhed' og 'Skattekort oversigt' kan du nemt få et overblik over alle medarbejdernes skattekort. Hvis du vælger '2025', kan du tjekke, at alle dine medarbejdere har fået et skattekort.

Hvis der er medarbejdere på listen, der ikke skal have løn i 2025, skal du huske at fratræde dem i Danløn og herefter afmelde dem i Danløn eller i eIndkomst.

10. Størrelsen på din virksomhed

Fik du i efteråret besked fra Skattestyrelsen om, at din virksomhed nu er overgået til at være ‘større’ eller ‘mindre’ og dermed har fået nye betalingsfrister?

I så fald skal du ændre det, efter du har godkendt lønnen for december, men før du godkender lønnen for januar 2025. 

Du ændrer det under 'Virksomhed', 'Generelt'.

11. Tips til mere oprydning

Det er altid godt at starte et nyt år med en ren tavle. Derfor er årsafslutningen et godt tidspunkt til at rydde op i medarbejderkartoteket.

Du bør for eksempel afmelde de medarbejdere fra eIndkomst, som er fratrådt, og som du ikke skal afregne løn til i 2025.

Du kan også tjekke, om medarbejderne har den korrekte ferieordning og optjening af feriepenge.

Hvis du vil slette fratrådte medarbejdere, der har fået løn i 2024, kan du gøre det efter den 15. januar 2025. Du kan læse mere om det ved at logge ind i Danløn, klikke på ’Hjælp’ i øverste, højre hjørne og søge på ’Slet medarbejder’.

Når du sletter en medarbejder, overføres medarbejderen til 'Arkiverede medarbejdere', idet data i henhold til bogføringsloven skal gemmes i fem år. Først efter fem år kan en medarbejder slettes helt fra Danløn.

Sådan får du det fulde udbytte af Danløn

For at få det fulde udbytte af Danløn kan du også

  • opsætte en automatisk overførsel til dit regnskabssystem. Det gør du under 'Løn', 'Lønafregning' og 'Overfør til regnskab'.
  • Skifte sproget på lønsedlen til engelsk for de relevante medarbejdere. Det gør du under 'Medarbejder' og 'Kontakt'.
  • begynde at bruge de 7 vigtige genveje
  • få din faktura fra Danløn på e-mail. Slå funktionen til under 'Konto' og 'Betaling for Danløn'
  • aktivere to-faktor-login under 'Konto' og 'Adgangskoder'
  • bede dine medarbejdere bruge Danløns gratis app. Her kan medarbejderne blandt andet registrere arbejdstid, udlæg, kørsel, fravær og timer. 
  • bruge Danløn HR
  • integrere Danløn med andre systemer

Ud over tjeklisten kan du finde et væld af informationer om lønafregning i Danløn. Hvis der kommer et spørgsmåltegn frem, når du holder musen over et bestemt felt i Danløn, kan du klikke på det og læse mere.

Du kan naturligvis også få hjælp fra vores support

Hent Danløns lønguide

Når du arbejder med løn, er der altid mange opgaver at løse.

I Danløns gratis lønguide får du måned for måned det store overblik.

hent lønguiden

Kategori

Løn

Administration

Tags:

Lønbehandling Virksomhed